Lennon-Mccartney

Beatles var bäst tillsammans. Med undantag för John, jag tycker faktiskt att en del av han soloalbum är helt makalösa. Men annars så är det så. Lennon/McCartney funkade bäst tillsammans. Varför? Jag hat tänkt sjukt mycket på detta och har kommit fram till vad jag tror. Blandningen. Paul är det söta, John det sura, yin och yang. John var mer rå, aggressiv, knivskarp röst och djupa texter. Paul var sött, klockren ljuv stämma och vackra texter, (det finns ju undantag men det är så jag ser det i helhet). Och blandningen Av detta, av det söta och sura, vackra och råa, enkelt och svårt, Paul och John blev en helt perfekt, en helt magnifik sångskrivarduo. Aldrig i historien har så många så fantastiska låtar skrivits av ett så fantastiskt band under så kort tid.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag tror du är helt rätt ute i det du säger. John kunde tuffa till Pauls låtar och Paul kunde mjuka upp Johns låtar. Sedan känns det som att John kanske var mer en textkille och Paul mer en melodikille, i alla fall under de tidiga åren och innan Rubber Soul/Revolver/Sgt. Pepper. Jag tror Paul blev lite handlingsförlamad när Beatles splittrades, mer än John blev i alla fall. John ville gå vidare och fortsatte skriva hits och Paul som ville vara kvar i låtskrivarduon gick på några nitar och gjorde lite konstiga spår. Självklart så gillar jag Macca solo men ibland så får man känslan av att han bara testar vad han verkligen kan släppa (typ "Temporary Secretary"-liknande låtar) innan någon säger nej. Och vem vågar säga nej till Paul McCartney, förutom John Lennon?

2012-05-31 @ 21:20:05
URL: http://angelicategenfeldt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback