Slutet av mitt SO examensarbete

Liverpool bilder är på gång. Så länge kan ni läsa de sista raderna i mitt 8 sidors (!) arbete i SO. Jag skriver om förintelsen och nazismen.

Vad kan vi göra då?

Vad vi kan göra för att detta inte ska hända igen är att INTE glömma och INTE skämta. Vi måste läsa på om detta och lära oss. För kunskap är nyckeln till förståelse. Vi måste förstå för att kunna hindra det från att hända igen. Jag säger inte att vi måste förstå varför och hur det kunde hända, för det tror jag inte att någon någonsin kommer kunna förstå, men vi måste förstå att det har hänt, att det faktiskt är på riktigt, för jag tror att många tycker det är så ofattbart att man inte riktigt kan ta det till sig, att man stöter bort det och skämtar om det på grund av okunskap. Det är detta jag tror att nazister gör. De vågar inte förstå, de är rädda för det främmande och blir främlingsfientliga, bara för att de inte vet tillräckligt mycket om vad som inträffat. För kalla mig naiv, men jag tror inte att det finns någon vanlig människa som tycker att miljoner oskyldiga människor är värda att dö.

Vi måste också komma ihåg. Vi måste sprida vår kunskap vidare. Vi är den sista generationen som har möjlighet att träffa folk som faktiskt upplevt andra världskriget och sett helvetet på jorden med egna ögon. Därför måste vi återberätta för framtida generationer hur det var och att det faktiskt har hänt. Det är på riktigt och det är inga överdrifter. Nazistena var påväg att gasa ihjäl, att förinta ett helt folk. Det är ingen saga. Ingen skräckfilm. Det är en gång då allting gick så fel. Men vi kan förhindra att något ska gå så fel igen. Förstå, komma ihåg och sprida kunskapen vidare, det är de tre nyckelorden för att ett tredje världskrig aldrig ska inträffa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback